Modna industrija, a pritom prvenstveno mislimo na industriju odjeće, jedna je od najpoznatijih i najunosnijih industrija na svijetu, no relativno malo tvrtki bilježi uspjehe kojima bi se mogle smatrati vodećima u branši. Uspjeh u svijetu mode i općenito u industriji odjeće ne mjeri se samo brojem prodanih haljina, majici ili košulja, nego i jačini branda koji se gradi desetljećima te pogotovo inovacijama i postavljanju trendova.
Realno, vrlo je malo brendova koje možemo smatrati super uspješnima i globalno poznatima. U svijetu mode i krpica vladaju Francuzi i Talijani, a u Top 10 najvrijednih brendova svijeta ulaze tek po jedan američki i jedan britanski. Pritom svakako treba naglasiti da u industriju modne odjeće ne ulaze sportski brendovi (Nike, Adidas, Puma…), pa je ovo zapravo klasična lista modnih brendova koje možete vidjeti na modnim pistama Milana, Pariza New Yorka i Londona s naglaskom na njihovu povijest i tržišnu vrijednost.
- Armani
Giorgio Armani i njegov partner, odvjetnik Sergio Galeotti, osnovali su Giorgio Armani SpA 1975. godine, a prema legendi, prvi uloženi novac u svoj brand dobili su od prodaje Armanijevog Volkswagena. U roku od nekoliko godina već su imali na stolu unosan ugovor L’Oreala za proizvodnju i distribuciju mirisa i kozmetičkih proizvoda, a u desetljećima koja su slijedila Armani je postao globalni brand vrijedan oko 3,1 milijarde dolara, najpoznatiji po svojim super skupim i super kvalitetnim odijelima.
- Fendi
Adele i Edoardo Fendi otvorili su 1925. godine u Rimu malu trgovinu kožne i krznene odjeće koja je vrlo brzo postala vrlo popularna među turistima. Ratne godine nisu im previše naudile, a od 1949. tvrtku je preuzela druga generacija obitelji Fendi, biznis su preuzele sestre Paola, Anna, Franca, Carla i Alda, njima se 1965. kao kreativni direktor pridružio slavni Karl Lagerfeld i sve ostalo je povijest. Godišnje, Fendi prodaje robe (ženske torbe, odjeća, parfemi, namještaj, naočale…) koja mu osigurava tržišnu vrijednost od 3,5 milijarde dolara.
- Versace
Svoju prvu modnu kreaciju Gianni Versace izradio je 1987. godine i to za milanski brand Callaghan, Genny i Complice. Vrlo brzo se osamostalio i postao poznat po svojim intrigantnim ukrasima, živopisnim printovima i nevjerojatnim koktel haljinama. Posebno ga je proslavila crna haljina koju je 1994. godine Elizabeth Hurley nosila na premijeri filma Četiri vjenčanja i sprovod. Među ostalima dizajnirao je odjeću za Michaela Jacksona i Eltona Johna te haljine za princezu Dijanu i princezu Karolinu od Monaca. Vrijednost branda procjenjuje se na 5,5 milijardi dolara.
- Burberry
Jedan od najstarijih i nevrijednih brendova na svijetu osnovao je davne 1856. u Basingstokeu 21-godišnji Thomas Burberry. Vrlo brzo sjedište tvrtke prebacio je u 77 kilometara udaljeni London, a prvi logo tvrtke bio je crtež oklopljenog viteza na konju, što je svakako bilo u skladu s tradicijom države i društva u kojem je brand i nastao. Veliku slavu brand je zaslužio opremivši Roalda Amundsena koji je bio jedan od ključnih ljudi u vrijeme najvećih istraživanja Antarktika (1911.) te Georgea Malloryja na njegovom (neuspješnom i pogibeljnom) usponu na Mt. Everest (1924.). Moderni Burberry vrijedan je oko 5,87 milijardi dolara, a najpoznatiji proizvod su baloneri, kožna galanterija i obuća.
- Ralph Lauren
Priča o stvaranju Ralph Lauren korporacije je svojevrsno oživotvorenje Američkog sna. Ralph Lifshitz, 16-godišnjak iz Bronxa, promijenio je prezime u Lauren radi nevolja s vršnjacima radi svog poljskog podrijetla. Isto je napravio i njegov stariji brat, a na kraju je i najstariji brat, radi istih problema s nasiljem u Američkom ratnom zrakoplovstvu, također preuzeo prezime Laurent. Ralph se za prvu priliku u modnom dizajnu izborio sam, zamolivši direktora Beau Brummell, tvrtke u kojoj je radio, da dizajnira svoju liniju. Imao je tada samo 28 godina i vrlo brzo je otvorio svoju tvrtku koja se proslavila muškim kravatama. Kao ljubitelj sporta osmislio je brand Polo. Ralph Lauren modna marka danas vrijedi 6,6 milijardi dolara.
- Chanel
Možda i najslavnija modna dizajnerica svih vremena, legendarna Coco Chanel, otvorila je 1909. House of Chanel u prizemlju zgrade čiji je vlasnik bio njezin tadašnji ljubavnik Étienne Balsan. Bila je to prodavaonica šešira na pariškoj adresi 160 Boulevard Malesherbes. S obzirom na to da je Coco Chanel bila jako dobro poznata u pariškim bogataškim krugovima, prodaja šešira vrlo ju je brzo osamostalila od svog ljubavnika. U godinama koje su uslijedile ljubovala je s brojnim vrlo utjecajnim Europljanima, a na kraju je upravo radi utjecaja i poznanstava svojih ljubavnika u Švicarskoj naručila izradu parfema, danas znanog kao Chanel No5. Premda je svom slobodnom duhu mogla zahvaliti prve uspjehe, kasnije modne dizajne osmislila je (i nosila) sama. Mala crna haljina je njezin izum. Vrijednost Chanela je veća od 6,8 milijardi dolara.
- Prada
Talijanski brand pokrenut 1913. u Milanu tijekom svog 110-godišnjeg postojanja specijalizirao se za kožne torbe i cipele, a šefovi tvrtke su se 2007. okušali i u dizajnu i prodaji mobitela s imenom Prada (u suradnji s tvrtkom LG) te satova (taj biznis je propao 2012. godine). Brend nudi odjeću nevjerojatnog dizajna, stila i boja u ‘kojoj se svaka djevojka osjeća posebnom’. Koliko se pažnje posvećuje razvoju branda svjedoči činjenica da su glavne trgovine na raznim lokacijama (Milano, New York, Sydney, Kuala Lumpur, Tokio…) dizajnirali neki od najslavnijih i najpoznatijih arhitekta današnjice. Tvrtka koju su prije više od stoljeća otvorila braća Mario i Martino Prada danas vrijedi velikih 7,3 milijarde dolara.
- Hermes
Hermes International je francuska je luksuzna dizajnerska kuća osnovana 1837. Specijalizirana je za kožne proizvode, modne dodatke, kućni namještaj, parfumeriju, nakit, satove i konfekciju. Tvrtku je osnovao francuski biznismen Thierry Hermès (rođen u Njemačkoj) otvorivši radionicu za remenje u pariškoj četvrti Grands Boulevards, namijenjenu primarno europskim plemićima. Stvorio je visokokvalitetne kovane pojaseve i uzde za kočijašku trgovinu koje su osvojile nekoliko vrlo značajnih nagrada onoga vremena. Njegov sin, a zatim i unuci, proširili su tvrtku u SAD i Južnoafričku republiku, postavljajući temelje za veliki rast branda. Danas je Hermes je poznat po Kelly torbicama, ali i svilenim šalovima. Stručnjaci su za proizvodnju pojaseva, muške i ženske sportske opreme, jahaćih rukavica… Vrijednost branda prelazi 10,6 milijardi dolara.
- Gucci
Priča o uspjehu branda Gucci pomalo je filmska. Osnovao ga je 1921. godine Guccio Giovanbattista Giacinto Dario Maria Gucci koji je znanje o materijalima i potrebama visokog društva za kvalitetnom prtljagom stekao radeći od 1897. na istovaru i utovaru osobnih stvari i kofera u londonskom Savoy Hotelu. Kad se vratio u rodnu Firencu otvorio je dućan koji se bavio uvozom kožne prtljage, no istovremeno je uredio i radionicu u kojoj je počeo osmišljavati vlastiti dizajn kožnih putnih torbi. U nedostatku kože, tijekom Drugog svjetskog rata prilagodio se izrađujući prtljagu od drugih materijala (lan, juta, pruće…). S vremenom se brand razvio i u smjeru luksuzne odjeće, te je razvio i novu tehniku štavljenja poznatu kao Cuoio Grasso koja je postala zaštitni znak Guccija. Vrijednost tvrtke je 12,4 milijarde dolara.
- Louis Vuitton
Već godinama Louis Vuitton je najvrjednija modna marka, danas vrijedna 28,1 milijardi dolara, a vjerovali ili ne, godišnja zarada LV branda je veća od ukupne vrijednosti Guccija, drugog branda na listi koju upravo čitate. Louis Vuitton je ostao siroče sa samo 10 godina, od udomitelja je pobjegao s 13 godina i krenuo u susret gradnji najvećeg branda industrijske mode. Krenuo je kao vrlo cijenjeni dizajner prtljage (čak je bio i u osobnoj službi supruge Napoleona III.). S 33 godine oženio je 16-godišnju Clemence-Emilie Parriaux i pokrenuo vlastiti biznis s prtljagom. S vremenom je postao tako uspješan da nije mogao ispuniti količinu narudžbi koje su pristizale. Francuzi mu ne zaboravljaju suradnju s nacističkim režimom. Do danas LV je postao slavan po svojoj upotrebi kože, izvrsnom kroju trenč kaputa, ready to wear haljina, cipela, satova, naočala, nakita i mnogih drugih modnih dodataka.